L’eclosió de les start-up al nostre país és ja un fet consumat. A voltes empesos per una situació laboral crítica, i a voltes empesos pel desig de fer realitat un somni, centenars de persones troben en l’emprenedoria el camí a la independència anhelada.
Per poder tenir èxit (o com a mínim no sucumbir) calen uns ingredients bàsics. L’absència d’algun d’ells ens portarà, sense remei, al fracàs:
- Producte acceptat
- Model de negoci clar
- Equip compromès
- Finançament suficient
En el darrer punt, el del finançament, és on ens aturarem en aquest article.
Els diners per tirar endavant un projecte poden sortir de dos llocs: de la pròpia butxaca o de la butxaca d’un altre.
Si vaig a buscar diners aliens, tinc tres vies: banca (que demanarà garanties), capital públic (que demana internacionalització i innovació) i capital privat.
De capital privat també n’hi ha de dues menes: aquell que aporta el titular del patrimoni (normalment business angels) o aquell que decideix aportar-lo un gestor de patrimoni aliè (empresa de capital risc).
A banda de les quantitats aportades (que solen ser menors en els que posen els seus propis diners), hi ha generalment diferències significatives. Sense voluntat de fixar càtedra, però amb el desig de fer-ho entenedor, el capital personal valora de forma notable el risc en detriment de la rendibilitat esperada. Per altra banda, el gestor de fons de tercers valora la transparència formal (l’altre se la juga més a la confiança) i el “múltiple esperat de sortida” (és a dir, quant en pot treure quan vengui la seva participació).
Per què això és així? Doncs té una explicació matemàtica, que es basa en les teories d’un Nobel d’Economia: un inversor privat fa poques inversions (en relació a les que fan els altres) i ha de minorar el risc d’un fallit. L’altre, en escampar més els diners, aconsegueix compensacions entre valors que cauen i valors que pugen molt. Això s’ha anomenat el Mètode de Montecarlo (que té la seva gràcia…).
I aquesta gent, els uns i els altres, com troben projectes? Doncs de dues maneres: el famosíssim boca-orella i els fòrums.
Centrem-nos en els fòrums: Valen la pena? Com s’hi ha d’anar?
El fòrum és una fira on la gent va a trobar-se amb gent del sector, a explicar-li que segueix viu i a comunicar-li en quina posició es troba: inversora o receptiva.
De fet, més que un fòrum, seria una mena d’àgora on val més la pena el cafè que les exposicions. Un hi pot anar com a ponent, cosa que està molt bé perquè tens més entrada durant l’àgora, o bé com a assistent ras, cosa que dificulta enllaçar alguna visita si l’organitzador n’ha previst quelcom al respecte.
Algunes observacions a tenir en compte quan vagis a un fòrum:
- El model de negoci ha d’estar molt treballat i testat.
- Si no tens vendes, potser no val la pena que hi vagis, ja que l’inversor no té evidència que allò que has pensat funcioni.
- Escolta l’inversor: n’hi ha d’especulatius, n’hi ha que volen controlar, n’hi ha que fan de consultors, n’hi ha… de totes menes! Tu no ets l’únic que necessita coses.
- No carreguis la gent: entre 5 i 10 minuts ha de ser suficient (mira que un 30% del temps parli ell).
- Pensa en el next step: el trucaràs demà per quedar?
- Pensa que vas a treballar, no a passar l’estona.
- L’inversor privat necessita confiança, i això es veu ràpidament.
- El capital risc necessita documentació, i això no es pot lliurar en el fòrum.
- La inversió privada és com ascendir una muntanya: primer aportacions petites i fàcils, després pujades més pronunciades.
El fòrum doncs, a més de per trobar finançament, et servirà com a camp d’entrenament per testar la receptivitat envers el teu projecte; per establir contactes als qui, demà o quan el projecte estigui preparat, puguis enviar informació; i per obtenir feedback d’altres emprenedors. Sigues doncs receptiu i vés-hi amb la ment oberta.
Només un últim consell: si el projecte és bo i demostres que funciona, trobaràs diners. Assessora’t amb professionals que qüestionin el teu model de negoci i t’ajudin a millorar-lo, i no et centris únicament en el tema financer.
Deixa un comentari