Si hi ha dos valors que m’agraden de les persones són el d’autoestima i el d’humilitat. El d’autoestima és imprescindible per tirar endavant. Cal creure en tu mateix, el primer pas perquè els demés creguin en tu. Cal ser capaç de curar-te tu mateix les ferides i, no ens enganyem, cal ser pràctics. A més, com que amb tu hi estàs tot el dia, millor estar-hi bé.
La humilitat és el do de ser permeable a nous coneixements, a noves influències. La humilitat ens fa savis, perquè ens permet entendre. No conec ningú que es baralli amb un humil, ni tampoc conec ningú que se senti incòmode davant d’algú que li fa preguntes i en valora el saber.
Aquests dos valors han fet créixer les empreses i les han fet properes a clients, proveïdors i empleats. El problema ve quan, com per art d’encanteri, apareix la supèrbia i l’orgull en els qui manen, i la por i la incertesa en els que executen les ordres dels qui manen.
Miraré d’il·lustrar-ho. Fa poc vaig contactar amb el meu banc de tota la vida (us ho he dit, que sóc de Sabadell?) per renovar les condicions de la pòlissa. La meva empresa ha tingut guanys sempre, res de l’altre món, si vols, però guanys. Patrimonialment és solvent, doncs he procurat no estirar més el braç que la màniga. Així doncs, la renovació no hauria de resultar cap problema, no? Doncs bé, les condicions proposades doblaven les que tenia l’any anterior, tot i que l’euríbor ha caigut.
La directora em va dir que ella no hi podia fer res (segurament era veritat) i que el Banc, els de dalt, havien estat taxatius en quant a les condicions creditícies per als clients. Si feia més o menys que estaven a l’entitat era irrellevant.
El Banc que imposa aquestes condicions draconianes és el mateix que ha vist caure la cotització de les seves accions a —atenció!— un 25% del seu valor. És el mateix que ha absorbit una entitat plena d’actius tòxics només per dir que ara són més grans. És el mateix que ha errat els comptes i ha hagut de fer un ERO de quatre-centes persones. Aquest Banc, abans orgull de la ciutat, presenta les pitjors dades de gestió de la seva història, amb una morositat imparable i, a més, amb els clients d’esquena.
Els seus directius ens donen a tots lliçons en conferències, ponències i seminaris. Ens diuen si estem sans o malalts (scoring). Ens diuen que els portem les escriptures de la casa i quatre fotos per anar-se’n fent una idea. Aquests directius han perdut el contacte amb els qui els han ajudat a arribar on eren. Han perdut la humilitat.
Els empleats d’aquests, espantats pels acomiadaments, sorpresos per la caiguda de valor dels seus estalvis (tots tenen accions del Banc com a instrument patrimonial) i preocupats per la seva baixa empleabilitat (els que en són conscients) han perdut la seva autoestima, es refugien rere ídols falsos (els famosos Alts Directius) i esperen amb ànsia la jubilació.
Quan m’acomiadava de la directora de la sucursal, tot dient que estava molt empipat i que no hi treballaríem més, ella em va dir: «Tens raó però, sobretot, si et queixes “als de dalt”, que no surti el meu nom…».
Pobra.
Es una veritat com un temple. Es el que ens està passant dia a dia a tots. Fa temps que la comunicació entre persones i bancs ha mort, ara ja no vas a parlar amb el “director de confiança” de tota la vida, que a mes te la fotia igual que ara pero amb mes sutilesa….sino que ara per dir bon dia, et treus el ganivet de la boca, i despres te’l tornes a posar per entrar en combat….
Tard o d’hora canviarà… esperem
Gràcies pel comentari, Esteve